Intresseanmälan

Programmet 2018

 
08:10
Välkommen, registrering och nätverksfrukost
08:40
Moderator Pontus Herin, reporter, Dagens industri, inleder och öppnar konferensen
08:50
Strukturella förändringar i detaljhandeln
  • Utmaningar och framtida möjligheter
  • Ledarskapets vikt för att säkra framtidens retail
  • Utvecklingen i olika detaljhandelskategorier
  • Logistikutmaningar
  • Ekvationen med minskad butiksförsäljning och höga hyreskostnader?
  • Ökad pristransparens ger minskade marginaler
  • Detaljhandelsförsäljningen blir allt mer kampanjdriven
 
Jacob Wall , direktör affärsutveckling, Axel Johnson
09:15
Så kommer hushållens köpvilja att påverkas av sämre konjunktur och lägre bopriser

Cathrin Danin , ekonom och detaljhandelsexpert, Swedbank
09:30
Morgondagens kund och nya köpbeteende i en digitaliserad värld
  • Hur ser morgondagens konsument ut?
  • Hur kommer framtidens köpresa att se ut?
  • Maximerad konsumentupplevelse - vad uppskattar kunderna och vad leder dem till köp förutom produkt/pris?
  • Hur kommer handeln att anpassa sig till kundernas nya mönster och beteenden?
  • Hur påverkas handeln av Amazons intåg och Alibabas internationella expansion?
  • Kundlojalitet i en digitaliserad verklighet
Malin Sundström, handelsforskare, Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR), Högskolan i Borås.
09:55
Framtidens betalningar och retail
  • Så betalar svenskarna helst idag
  • Megatrender inom retail-betalningar
  • Vikten av att använda egen data som underlag till designen av kundupplevelsen
Jan Lundequist, Senior Vice President, Product Management, Nets Merchant Services
 

10:15

Förmiddagsfika
 
10:45
New Retail and the opportunity for Swedish businesses in China
 
David Lloyd,  Managing Director UK, Ireland & Nordics, Alibaba Group
 
11:15
Att skala en affär genom att vara off-season
  • Varför och hur startade matsmart?
  • Utmaningarna med att växa så fort på så kort tid
  • Så går vi mot en värld utan matsvinn
  • Vägen framåt
Karl Andersson, vd, Matsmart
 
11:40
Så skapar ICA Gruppen tillväxt i en föränderlig värld
ICA har i 100 års tid mött nya kundbehov, men kundernas behov och omvärlden förändras nu snabbare någonsin. ICA Gruppens vd Per Strömberg förklarar hur ICA Gruppen genom sin bredd ska ge kunderna ett ännu bättre erbjudande, i såväl fysiska butiker som digitala kanaler.
 
Per Strömberg , koncernchef, ICA Gruppen
PANELDISKUSSION
12:00
Den fysiska butikens framtid i en ny tid med nya förutsättningar

Paneldeltagare:
Anna Jonsson , docent företagsekonomi Lunds universitet, och medförfattare av boken Handelns digitalisering: Undran inför framtidens affärer
Jacob Wall , direktör affärsutveckling, Axel Johnson
Per Strömberg , koncernchef, ICA Gruppen
Cathrin Danin , ekonom och detaljhandelsexpert, Swedbank
12:30
Lunch
13:30 - 14:00

Val mellan följande temaspår

Temaspår 1

Digital receipts – a new loyalty & data resource for the retail industry

- Digital receipts in the Nordics -where are we now?
- Data and loyalty resource for retailers
- Case from the Nordic market

Ivan Sandqvist, CEO of Storebox

Temaspår 2

Hur skapar du Zlatan-känslan i varje bilhall?

- Danji djupdyker in i kundresan tillsammans med Volvo Cars Sweden.

Ingela Mauritzon, Managing Partner, Danji

Karolina Wildheim, Senior Project Manager Customer Satisfaction, Volvo Cars Sweden

 

Temaspår 3

Hur data och digitalisering formar framtidens handel i Norden

- På vilka sätt kommer den ökande mängden data påverka handeln de närmaste åren?
- Strategier och verktyg för att möta den ökande digitaliseringen och att själva leda utveckling
- EY:s återkommande Future of Nordic Retail report som belyser vilka trender retailkedjorna måste agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon

Malin Andrée, Partner at EY, and Martin Einemo, Senior Consultant at EY

14:00
Bensträckare och återsamling i huvudlokalen
14:05
Transformation av ett utmanat bolag i en utmanad bransch
  • Hur påverkar globala retailtrender konsumentbeteenden och detaljhandelsföretag i Skandinavien?
  • Vilka utmaningar och möjligheter står Indiska inför?
  • Hur skapar man och genomför en långsiktig transformationsplan?
Karin Lindahl, vd, Indiska
 
14:30
Hur har digitaliseringen påverkat bokbranschen och vad har vi gjort för att stärka kunderbjudandet?

Maria Hamrefors, vd, Akademibokhandeln
 
14:50
Fysisk och digtal handel på kundens vilkor
  • Hur påverkar nya kundbeteenden apoteksmarknaden?
  • Vilka utmaningar och möjligheter finns?
  • Hur arbetar Apoteket med butiker och digitala kanaler?
Ann Carlsson, vd, Apoteket
 
15:10
Eftermiddagsfika
 
15:40
Framtidens känslosamma kund - från insikt till resultat
  • Vilka kundparametrar gäller om du vill rycka ifrån dina konkurrenter?
  • Är kundens känslor mätbara och hur konverterar du dem till resultat?
  • Vad har du för nytta av att känna till din kunds identitetsmarkörer?
Ingela Mauritzon, Managing Partner, Danji
 
16:00
Kundmötet – idag och imorgon
Under fem år har Systembolaget utsetts till det företag som är bäst på service
  • Hur ser man på det framtida kundmötet utifrån digitaliseringen och kundernas ökade kunskap?
  • Och hur arbetar man för att bibehålla och stärka kundnöjdheten?
Magdalena Gerger , vd, Systembolaget
16:25
En expansion med dubbelt så många Lagershopar, när många drar ner på antalet fysiska butiker
Susanne Ehnbåge tar er med på expansionsresan som ledde till att NetOnNet utökade antal Lagershopar från 15 till 33 – en förändringsresa som skedde över cirka en sex månaders-period och ledde till ökad e-handel.  
  • Hur vi motiverar medarbetare till att aktivt och målinriktat arbeta för nöjdare kunder och långsiktig lönsamhet
  • Så möter vi utmaningar präglat hemelektronikbranschen de senaste åren parallellt med den digitala omställningen  

Susanne Ehnbåge, vd, Netonnet

16:45
Fysisk tillväxt i en digital värld
 
Göran Westerberg, vd, Rusta
17:10
Moderatorn Ponus Herin sammanfattar och avslutar konferensen
17:15
Kvällsmingel med dryck och tilltugg

Intresseanmälan